Aandachtspunten

Over het algemeen zijn er niet veel zwakke plekken bekend van de Jouet Sheriff. Het zijn stevig gebouwde boten die jaren oud kunnen worden.

Flensrand

Een bekende zwakke plek is de flensverbinding tussen boven- en onder-schaal waar overheen de rubber stootrand is gemonteerd. In de loop van de jaren verdroogt de kit en raakt de flensverbinding los waardoor er water komt tussen de schalen. Meestal lekt het water via de volgeschuimde zijkant naar de onderkant van de “koelkast”, het laagste punt van de boot. Het water kan niet meer weg en zorgt ervoor dat het schuim daar altijd vochtig blijft. Bij ernstige lekkage blijft er water staan of komt het zelfs terecht in de kajuit.

Oplossing is om de rubber stootrand, die vastgeschroefd is aan de onderkant, los te maken. Daarna de flensrand goed schoonmaken en opnieuw afkitten met b.v. Polymax. Lekkage is dan vrijwel zeker verholpen. Het kan lastig zijn om de stootrand weer te monteren omdat deze gekrompen kan zijn. Ik heb daarvoor een soort trekconstructie gemaakt met de vertraging van de grootschoot.

 

Loosbak

Achterin de kuip is in de vloer een verdieping aangebracht waarin bij de eerste uitvoering van de Sheriff twee opklapbare zelflozers waren gemonteerd. Bij latere versies zijn deze zelflozers weer verdwenen. Om het water in de kuip toch kwijt te kunnen raken zijn er twee ronde gaten (60 mm) in de spiegel gemaakt die afsluitbaar zijn met lensballen (63 mm). Nadeel van deze constructie is dat er altijd water in de loosbak blijft staan dat al gauw vies wordt.

Ik heb deze loosbak dichtgemaakt zodat de kuipvloer doorloopt tot net onder de loosgaten. Hierdoor kan het water wel weg maar blijft het niet meer staan zoals in de originele situatie. Hiervoor heb ik een 6 mm watervast verlijmde plaat gebruikt, goed afgelakt, en die aan de hoeken afgeschuind. Daardoor past deze mooi in de uitsparing. Daarna de plaat vastgeschroefd en de ruimte eronder volgespoten met PUR-schuim via een gat in het midden. Denk eraan dat je een gat open houdt om het overtollige PUR een uitweg te bieden! Het is daarna wel nodig om de randen goed af te dichten zodat er geen water bij het schuim kan komen. PUR-schuim heeft, in tegenstelling tot epoxy-schuim, geen volledig dichte cellen zodat het langzaam water op zal zuigen. Voor het afdichten heb ik epoxy gebruikt dat mooi vloeit in de randjes.

 

 

Tijdens het zeilen komen de ronde gaten soms net te laag waardoor er water naar binnen komt. Daarom zijn de gaten tijdens het zeilen afgesloten met 2 lensballen. Deze zijn vastgemaakt met elastiek dat weer aan elkaar is vastgemaakt met een harpje. Op deze manier zijn de ballen snel los te maken (golf in de kuip) en kun je ze niet verliezen. Als de boot aan de steiger ligt zijn de gaten open om overtollig regenwater te kunnen afvoeren.

 

 

Doel is om de de nieuwe situatie eerst te testen en later netjes af te werken en te verven.