Waterafvoer

Achterin de kuip is in de vloer een verdieping aangebracht waarin bij de eerste uitvoering van de Sheriff twee opklapbare zelflozers waren gemonteerd. Bij latere versies zijn deze zelflozers weer verdwenen. Om het water in de kuip toch kwijt te kunnen raken zijn er twee ronde gaten (60 mm) in de spiegel gemaakt die afsluitbaar zijn met lensballen (63 mm). Nadeel van deze constructie is dat er altijd water in de loosbak blijft staan dat al gauw vies wordt.

Ik heb deze loosbak dichtgemaakt zodat de kuipvloer doorloopt tot net onder de loosgaten. Hierdoor kan het water wel weg maar blijft het niet meer staan zoals in de originele situatie. Hiervoor heb ik een 6 mm watervast verlijmde plaat gebruikt, goed afgelakt, en die aan de hoeken afgeschuind. Daardoor past deze mooi in de uitsparing. Daarna de plaat vastgeschroefd en de ruimte eronder volgespoten met PUR-schuim via een gat in het midden. Denk eraan dat je een gat open houdt om het overtollige PUR een uitweg te bieden! Het is daarna wel nodig om de randen goed af te dichten zodat er geen water bij het schuim kan komen. PUR-schuim heeft, in tegenstelling tot epoxy-schuim, geen volledig dichte cellen zodat het langzaam water op zal zuigen. Voor het afdichten heb ik epoxy gebruikt dat mooi vloeit in de randjes.

Lensbal 63 mm

Tijdens het zeilen komen de ronde gaten soms net te laag waardoor er water naar binnen komt. Daarom zijn de gaten tijdens het zeilen afgesloten met 2 lensballen. Ik heb ze vastgemaakt met elastiek dat weer aan elkaar is vastgemaakt met een harpje. Op deze manier zijn de ballen snel los te maken (golf in de kuip) en kun je ze niet verliezen. Als de boot aan de steiger ligt zijn de gaten open om overtollig regenwater te kunnen afvoeren.

Doel is om de de nieuwe situatie eerst te testen en later netjes af te werken en te verven.

Update April 2020:

In de praktijk bleek de gekozen oplossing erg goed te werken en heb ik de loosbak in het voorjaar van 2020 netjes afgewerkt met bilgeverf, samen met de rest van de kuipvloer.