Autohelm 1000

Onze Sheriff is uitgerust met een analoge Autohelm 1000 die gemonteerd is aan bakboord. Zo’n stuurautomaat is bijna onmisbaar als je veel solo vaart.

Omdraaien Stuurboord naar Bakboord

De analoge Autohelm 1000 is in principe alleen geschikt voor montage aan stuurboord. Voor gebruik aan bakboord is het nodig om de interne snaar om te draaien. Omdraaien van de aansluitdraden van de motor heeft geen effect.

Demontage van de stuurautomaat moet wel met zorg gebeuren.  In het midden van de aan/ uit schakelaar zit een klein rond schijfje vastgeklemd dat je voorzichtig met een mesje/ schroevendraaier moet losmaken. Onder dit schijfje zit een schroefje die de draaischijf fixeert op de as van de schakelaar. Maak dit schroefje ook voorzichtig los waarna je de draaischijf kunt optillen.

Verwijder daarna de metalen windroos op het kompas voorzichtig met een klein plat mesje. Onder de roos zit een schroefje waarmee de draaiknop vastzit op het kompas. Maak dit schroefje ook voorzichtig los. Nu kun je de draaiknop optillen. Controleer de positie van de windroos bij montage met een ander kompas.

Maak daarna aan de onderkant de 6 schroeven los (let op de lengte) en haal voorzichtig de bovenste helft van de behuizing los. Let hierbij speciaal op het kompas dat een beetje onder veerspanning staat.

Details voor het omdraaien van de interne snaar kun je zien in onderstaande foto’s.

Voor bevestiging van de automaat heb ik wat aanpassingen gedaan aan de helmstok en een montageblokje gemaakt aan de wand van de kuip:

Modificatie nauwkeurigheid

De stuurautomaat heeft een aantal instellingen die het stuurgedrag bepalen. Normaal staat de schakelaar op “calm” wat in de meeste gevallen een rustig stuurgedrag geeft. In het geval van ruwer water kun je overwegen om de schakelaar in de stand “rough” te zetten. De automaat reageert nu later en zal minder vaak bijsturen. Via de stand “vane” is het mogelijk om de automaat aan te sturen door een optionele windvaan. Voor een nauwkeuriger stuurgedrag kun je de interne elektronika modificeren. In de stand “rough” zal de automaat dan sneller aanspreken en nauwkeuriger sturen. Houd er wel rekening mee dat het stroomverbruik hierdoor zal stijgen. Details van deze modificatie kun je in onderstaande plaatjes vinden (Met dank aan WadnWind van het Zeilersforum).

Schakelaar

De keuzeschakelaar is een kwetsbaar onderdeel en is bijna niet te repareren. De schakelaar is van het Fabrikaat Lorlin, typenr. CK1051 en is o.a. verkrijgbaar bij Conrad.

Handbediening

Als de zeilen naar beneden zijn en de bbm de boot op de stuurautomaat voortbeweegt zit ik vaak op het voordek. Het is leuk varen zo “met de handjes los” en je ziet regelmatig mensen verbaasd kijken. Het is alleen lastig dat je voor een koerswijziging steeds naar achteren moet kruipen. Daar heb ik nu wat op gevonden.

De analoge Autohelm 1000 heeft een ingang waarop je een windvaan kunt aansluiten. Besturing van de motor wordt dan overgenomen door 2 contactjes en een middencontact die in het vaantje zitten. Verbinding loopt via een grote “audio” plug waarvan de “aardaansluiting” het middencontact is.

Op deze ingang heb ik nu een wip-wisselschakelaar aangesloten die netjes gemonteerd is in een kastje. Verbinding met de stuurautomaat loopt via een dunne kabel. Vanaf het voordek kan ik nu de stuurautomaat bedienen.

 

Update 26-08-2018:

Tijdens een zware regenbui op het IJsselmeer liep de as van de automaat plotseling volledig naar binnen en bleef daar vast staan. Bij demontage bleek dat er water op de printplaat en in de draaischakelaar was gekomen. Schade aan de print bleek gelukkig mee te vallen maar de schakelaar maakte geen goede verbindingen meer. Bij Conrad een nieuwe gekocht en deze gemonteerd. Op de foto’s is duidelijk te zien dat een aantal contacten zwaar geöxideerd is door het water. Toch maar gaan nadenken over een waterdichte hoes. Tegelijkertijd de voedingsplug, die af en toe een slecht contact had, vervangen door de volledig waterdichte Binder serie 693.

 

Documentatie van de analoge Autohelm 1000 kun je hieronder downloaden. Deze documentatie is ook deels bruikbaar voor de analoge Autohelm 800 die een aansluiting voor een externe windvaan (Vane) mist.

Handleiding Autohelm 1000
AH1000 Analogue Handbook
AH800 Analogue Handbook
Schematics Autohelm 1000

De motor wordt aangestuurd door een brug van 4 powertransistoren die nog wel eens kunnen uitbranden door overbelasting. Het gaat om de types BD437 (NPN) en BD438 (PNP). Documentatie kun je hieronder downloaden.

BD437-D