Raymarine ST40 Bidata

In het voorjaar van 2022 hebben we de Stingray dieptemeter vervangen door een ST40 Bidata van Raymarine. Dit instrument kan diepte, snelheid (door het water) en watertemperatuur meten en weergeven op het digitale display. De meetgegevens zijn ook beschikbaar via het Seatalk1 netwerk. Omzetting van Seatalk naar NMEA vindt plaats door de Roosmux waardoor de gegevens kunnen worden weergegeven op de A50 plotter.

De snelheid- en diepte-sensor zijn beide van Airmar. Voor het meten van de snelheid gebruiken we een Shorty, type ST300/ P371. Deze past mooi in de bijbehorende thru-hull (door de huid) behuizing. Als TinTin in het najaar uit het water gaat vervangen we de sensor door een blindplug. Hierdoor kunnen we voorkomen dat een hijsband de sensor, waarvan het meetwieltje een beetje uitsteekt, beschadigt.

In de sensor zit een weerstand (thermistor) waarvan de waarde verandert met de watertemperatuur. Deze temperatuurmeting zou gebruikt kunnen worden voor correctie van de dieptemeting. De voortplantingssnelheid van de 200 Khz meetpuls door het water is namelijk afhankelijk van de watertemperatuur. Als deze thermistor defect is zal de ST40 geen snelheid meer aangeven. Je kunt de weerstandswaarde meten tussen de bruine en witte draad. In onderstaande tabel zie je de waarde die je kunt verwachten bij een bepaalde temperatuur. In geval van een defecte thermistor kun je tussen de bruine en witte aansluiting op de ST40 een vaste weerstand plaatsen van ca. 10 kOhm. Dit komt overeen met een temperatuur van ongeveer 20 C.

Voor het meten van de diepte gebruiken we een Shorty P8, 200Khz-A transducer. Hoewel deze bedoeld is voor thru-hull montage kun je deze ook aan de binnenkant van de romp vastzetten. De transducer heeft een plekje gekregen in de PVC-buis van de “oude” Nasa transducer. Ik heb voor de montage een speciale adapter gemaakt van de originele thru-hull behuizing in combinatie met een PVC-mof van 50 mm. Het geheel klemt mooi op de bestaande PVC-buis. Voordeel van deze montage is ook dat de transducer recht naar beneden “kijkt”. De PVC-buis is nu gevuld met gedestilleerd water in plaats van wonderolie conform voorschrift van Airmar. Misschien dat de transducer geen grote diepten meer kan meten door de signaalverzwakking van de romp. De praktijk zal uitwijzen of dat een probleem is in ons vaargebied. We verwachten dit echter niet.

Data van de gebruikte hardware kun je hieronder downloaden:

ST40 Brochure
ST40 Bidata owners handbook
ST40 Bidata handleiding
ST40 servicemanual
Airmar Shorty ST300 Brochure
Airmar Shorty ST300 owners guide
Airmair Shorty P8 Brochure
Airmar Shorty P8 owners guide