Veiligheid

Veiligheid op het water is erg belangrijk en zeker als je vaart op ruim water zoals de Waddenzee en de Noordzee. Als leidraad voor de uitrusting van TinTin hebben we de veiligheidslijst gebruikt voor de Small Ships Race. Na de SSR van 2018 is een AIS-transponder verplicht gesteld. De meest actuele veiligheidslijst kun je hier downloaden (versie 2020).

Belangrijk bij alle punten op de lijst was de vraag: Wat als … Dat betekende niet altijd het letterlijk uitvoeren van de betreffende eisen maar goed nadenken wat in jouw geval de beste en veiligste oplossing is.

Wat betreft handvuurwerk hebben we bewust gekozen voor een Odeoflare MK3 in plaats van een traditionele handstakel. Dit is een electronische noodfakkel die voorzien is van 21 Superbright LED’s. Deze LED’s zijn zichtbaar tot ruim 4 zeemijl. Eind 2017 riep het Duitse “Yacht Magazine” deze noodfakkel uit tot testwinnaar. De test kun je onderaan deze pagina downloaden. Daarnaast hebben we ook 3 vuurpijlen aan boord. Aan de hekstoel hangt een hoefijzerboei (Besto) incl. verlichting en aan de railing een Rescue-sling (Plastimo)  Naast de hekstoel staat als extra veiligheid een Joon met topverlichting in een 40 mm PVC buis.

In de kuip dragen we een 275N reddingsvest (Secumar Priva, zie test ANWB 2013 onderaan deze pagina) incl. veiligheidsverlichting (Lalizas) en een kruisband. Met een veiligheidslijn zitten we vast aan een stevig oog onder de ingang van de kajuit.
Alle lijnen zijn te bedienen vanuit de kuip en het is dus normaal gesproken niet nodig om naar het voordek te gaan. Mocht dit wel nodig zijn voor bijvoorbeeld het zetten van een rif of een zeilwissel, dan maken we de veiligheidslijn vast aan de mastvoet.

Zware zaken zoals benzinetank, accu en gasfles zijn stevig geborgd. Het roer is extra verstevigd met zwaardere bouten tussen het beslag en roerblad. Mocht het toch afbreken dan is er een veiligheidslijn die ervoor zorgt dat we het roer niet kwijtraken. De kuip is zelflozend waarbij de loosgaten tijdens het varen afgesloten zijn met rubber lensballen die eenvoudig en snel verwijderbaar zijn.

Voor navigatie gebruiken we een tablet-PC die aangesloten is op het 12V boordnet met als backup een kleine 12V noodaccu. Daarnaast kunnen we ook navigeren met een tablet en een smartphone waarop een aantal navigatie-apps zijn geinstalleerd. Als backup zijn er ook actuele papieren kaarten aan boord.

Communicatie vindt plaats met zowel een DSC-marifoon als een handmarifoon waarbij de handmarifoon ook aangesloten kan worden op de antenne in de mast. Als backup staat er op de kuiprand een breedband antenne die ook gebruikt kan worden voor communicatie in de 2 mtr amateurband. Het GPS-signaal voor de tablet-PC en de marifoon  komt van een GPS-ontvanger die gemonteerd is op de hekstoel. In geval van nood hebben we een hand-GPS op batterijen die ook aangesloten kan worden op de tablet-PC. Via een AIS-ontvanger kunnen we grote schepen in de directe omgeving goed in de gaten houden waarbij de AIS-targets via ons eigen wifi-netwerk zichtbaar zijn op de navigatie apparatuur. Mocht de wifi-router uitvallen dan kan de AIS-ontvanger met een USB-kabel aangesloten worden op de tablet-PC.

Als dieptemeter gebruiken we een analoge Nasa Stingray waarvan de transducer aan de binnenkant van de romp is gemonteerd in een PVC-buisje, inmiddels vervangen door een Raymarine ST40 Bidata.

Bij slecht zicht hijsen we een radarreflector onder één van de zalingen. Hiervoor gebruiken we het 31cm achthoekige model in de stand “watervanger”. De veelgebruikte buisreflectoren kun je beter niet gebruiken. Zie onderstaand twee uitgebreide testen van radarreflectoren.

TinTin beschikt over een uitgebreide zeilgarderobe die we aan elk weertype kunnen aanpassen. Het grootzeil heeft de mogelijkheid voor het zetten van 2 riffen.

Detail-informatie van de gebruikte apparatuur kun je vinden op de volgende pagina’s. Op deze pagina’s kun je ook de meest actuele situatie terugvinden omdat we continue bezig zijn met aanpassingen, vervangingen en verbeteringen.

Update juli 2018:

Na de Small Ships Race van 2018 naar Pin Mill hebben we besloten om de AIS-ontvanger te vervangen door een AIS-transponder. Op die manier ben je altijd traceerbaar en in geval van nood kan dat zelfs via satellieten. Ook voor het thuisfront geeft het rust om je te kunnen volgen op sites als Marinetraffic. Voor een groter bereik hebben we daarom ook gekozen om de mastantenne te gebruiken. Voor het scheepvaartverkeer zou de reikwijdte van de hekstoelantenne voldoende zijn geweest.

Update mei 2019:

De ophangconstructie voor de hoefijzerboei en het boeilicht was erg rommelig met de grote beugel. Ook vond ik het boeilicht wel erg groot en zwaar. De boei hangt nu op een eenvoudige ophangbeugel en het boeilicht is vervangen door een veel kleinere LED-uitvoering.

Update mei 2021:

In de winterperiode van 2020/ 2021 ben ik bezig geweest met een grote upgrade van de navigatie-apparatuur. We hebben nu ook de beschikking over een kleine kaart-plotter van Raymarine, type A50. Door een speciale ophangbeugel is deze plotter zowel binnen als buiten te gebruiken.

Update september 2022:

Het Stella/ Lalizas LED boeilicht begint soms spontaan te knipperen terwijl het licht op de kop hangt. Knipperen zou alleen mogen als hij rechtop staat. Dit probleem schijnt vaker voor te komen en is besproken op het zeilersforum. Probleem lijkt veroorzaakt te worden door de tiltschakelaar die niet betrouwbaar werkt. Ik heb in de min-lijn van de batterij een kleine kwikschakelaar gemonteerd en deze met een lijmpistool vastgezet. In plaats van een kwikschakelaar, die officieel niet meer verkocht mag worden, kun je ook een tiltschakelaar gebruiken met een intern balletje. Denk wel aan de stroom die er doorheen gaat. Deze bedraagt ongeveer 500 mA als de LED aanflitst.

Flemming’s life-buoy light

In het voorjaar van 2022 hebben we in een kringloopwinkel in Joure een oud veiligheidslicht gevonden. In de behuizing is het jaartal 1970 ingeslagen. Na wat speurwerk op internet en hulp van het Zeilersforum blijkt het een lichtboei te zijn die automatisch ontsteekt als de bovenste ring van de behuizing losgetrokken wordt. De lamp gaat dan branden op carbidgas. Dit gas ontstaat als carbid in aanraking komt met water. Vroeger gebruikten ze carbidverlichting op fietsen en auto’s.  Verder geen praktische waarde maar wel leuk voor onze verzameling.

Hieronder kun je een aantal leuke testen downloaden:

Test laser noodfakkels 2017
Odeoflare MK3 brochure
Waterkampioen Test Radarreflectoren 2008
Waterkampioen_Test_275N_Plofvesten_2013
KNRM reddingsvesten tips
2007-Radar-Reflector-Test

De organisatie “varen doe je samen”  geeft ook een aantal interssante brochures uit. Kijk even op hun website voor de meest actuele versies.

knooppuntenboekje_06_Noordzeekust
knooppuntenboekje_01a_Noord-Holland
veiligheid-aan-boord
veilige-tuigage
elektra-aan-boord
communicatie-op-het-water
Vaarbewaarkaart-varen-doe-je-samen