Veiligheid

Als leidraad hebben we de veiligheidslijst gebruikt voor de Small Ships Race die je onderaan deze pagina kunt downloaden.

Belangrijk bij alle punten op de lijst was de vraag: Wat als … Dat betekende niet altijd het letterlijk uitvoeren van de betreffende eisen maar goed nadenken wat in jouw geval de beste en veiligste oplossing is.

Wat betreft vuurwerk hebben we bewust gekozen voor een Odeoflare. Deze is functioneel vergelijkbaar met een handstakel maar veiliger en op de langere termijn betrouwbaarder. Aan de hekstoel hangt een hoefijzerboei (Besto) incl. verlichting en aan de railing een Rescue-sling (Plastimo)  Naast de hekstoel staat als extra veiligheid een Joon met topverlichting in een 40 mm PVC buis.

In de kuip dragen we een 275N reddingsvest (Secumar Priva, zie test ANWB 2013 onderaan deze pagina) incl. veiligheidsverlichting (Lalizas) en een kruisband. Met een veiligheidslijn zitten we vast aan een stevig oog onder de ingang van de kajuit. Alle lijnen zijn te bedienen vanuit de kuip en het is dus normaal gesproken niet nodig om naar het voordek te gaan. Mocht dit wel nodig zijn voor bijvoorbeeld een zeilwissel, dan maken we de veiligheidslijn vast aan de mastvoet.

Alle zware zaken zoals benzinetank, accu en gasfles zijn stevig geborgd. Het roer is extra verstevigd met zwaardere bouten tussen het beslag en roerblad. Mocht het toch afbreken dan is er een veiligheidslijn die ervoor zorgt dat we het roer niet kwijtraken. De kuip is zelflozend waarbij de loosgaten tijdens het varen afgesloten zijn met rubber lensballen die eenvoudig en snel verwijderbaar zijn.

Voor navigatie gebruiken we een tablet-PC die aangesloten is op het 12V boordnet met als backup een kleine 12V noodaccu. Daarnaast kunnen we ook navigeren met een tablet en een smartphone waarop een aantal navigatie-apps zijn geinstalleerd. Als backup hebben we ook actuele papieren kaarten aan boord.

Communicatie vindt plaats met zowel een DSC-marifoon als een handmarifoon waarbij de handmarifoon ook aangesloten kan worden op de antenne in de mast. Als backup staat er op de kuiprand een breedband antenne die ook gebruikt kan worden voor communicatie in de 2 mtr amateurband. Het GPS-signaal voor de tablet-PC en de marifoon  komt van een GPS-ontvanger die gemonteerd is op de hekstoel. In geval van nood hebben we een hand-GPS op batterijen die ook aangesloten kan worden op de tablet-PC. Via een AIS-ontvanger kunnen we grote schepen in de directe omgeving goed in de gaten houden waarbij de AIS-targets via ons eigen wifi-netwerk zichtbaar zijn op de navigatie apparatuur. Mocht de wifi-router uitvallen dan kan de AIS-ontvanger met een USB-kabel aangesloten worden op de tablet-PC.

Als dieptemeter gebruiken we een analoge Nasa Stingray waarvan de transducer aan de binnenkant van de romp is gemonteerd in een PVC-buisje.

Bij slecht zicht hijsen we een radarreflector onder één van de zalingen. Hiervoor gebruiken we het 31cm achthoekige model in de stand “watervanger”. De veelgebruikte buisreflectoren kun je beter niet gebruiken. Zie onderstaand een uitgebreide test van radarreflectoren.

TinTin beschikt over een uitgebreide zeilgarderobe die we aan elk weertype kunnen aanpassen. Het grootzeil heeft de mogelijkheid voor het zetten van 2 riffen.

Detail-informatie van de gebruikte apparatuur kun je vinden op de volgende pagina’s.

 

Update 12-07-2018:

Na de Small Ships Race van 2018 naar Pin Mill hebben we besloten om de AIS-ontvanger te vervangen door een AIS-transponder. Op die manier ben je altijd traceerbaar en in geval van nood kan dat zelfs via satellieten. Ook voor het thuisfront geeft het rust om je te kunnen volgen op sites als Marinetraffic. Voor een groter bereik hebben we daarom ook gekozen om de mastantenne te gebruiken. Voor het scheepvaartverkeer zou de reikwijdte van de hekstoelantenne voldoende zijn geweest.

Update 11-05-2019:

De ophangconstructie voor de hoefijzerboei en het boeilicht was erg rommelig met de grote beugel. Ook vond ik het boeilicht wel erg groot en zwaar. De boei hangt nu op een eenvoudige ophangbeugel en het boeilicht is vervangen door een veel kleinere LED-uitvoering.

Veiligheidslijst SSR
Odeoflare brochure
Waterkampioen Test Radarreflectoren 2008
Waterkampioen_Test_275N_Plofvesten_2013
KNRM reddingsvesten tips

Hieronder een aantal leuke brochures die uitgegeven worden door “varen doe je samen” 

knooppuntenboekje_06_Noordzeekust
knooppuntenboekje_01a_Noord-Holland
veiligheid-aan-boord
veilige-tuigage
elektra-aan-boord
communicatie-op-het-water
Vaarbewaarkaart-varen-doe-je-samen