Rondje Noord-Holland 2020

In de laatste week van juli hebben Lisanne en ik een rondje Noord-Holland gezeild. Het plan bestond al langer maar het is er nu toch een keer van gekomen. Vanaf Akersloot naar de Marina in IJmuiden en via Texel, Enkhuizen en Durgerdam weer terug.

Omdat de brug bij de nieuwe Wilhelminasluis in Zaandam niet draait zijn we via de Nauernase vaart naar het Noordzeekanaal gevaren. Best leuk om deze, voor ons nieuwe, route te nemen. Wachttijden bij de bruggen vielen erg mee al is het wel vreemd om sommige bruggen te bellen in plaats van op te roepen via de marifoon. Het sluisje bij Nauerna is erg leuk en wordt met de hand bediend. Er stond een vrij krachtige westenwind op het Noordzeekanaal waardoor de BBM lekker door moest draaien. De kleine sluis in IJmuiden stond al open en rond 19:00 hebben we aangelegd in de Marina. ’s Avonds heerlijk op het strand gegeten.

Na een lekker ontbijt draaiden we de volgende dag om 7:30 rond de Noorderpier richting Den Helder. Windverwachting was een stabiele bf5 uit het Westen. Daarom hadden we het 1e rif in het grootzeil gelegd en het middelste voorzeil opgezet. Het ging hard! Door de ruime wind en de golven schuin van achteren tikten we regelmatig 8 knopen aan met een maximum van 10 knopen. Bulletalie was wel noodzakelijk om de giek onder controle te houden. Voorzeil hadden we om dezelfde reden uitgeboomd. De reis ging verder erg voorspoedig en rond 12:30 zeilden we door het Marsdiep richting Oudeschild. Het laatste stuk voeren we met halve wind en toen merkten we dat er toch wel een stevige wind stond. Zeilkeuze bleek goed en TinTin lag mooi stabiel in het water. Voor de ingang van de haven de BBM aangezet, kop in de wind en rond 14:00 aangelegd in Oudeschild. De wind stond dwars op de steigers waardoor het toch wat moeite koste om de boot netjes aan te leggen. ’s Middags het plaatsje ingegaan en heerlijk vis gegeten bij van der Star. Na wat inkopen gedaan te hebben terug naar de boot. Helaas hadden onze nieuwe buren tijdens het aanleggen ons vlaggemastje gekraakt. Beetje vreemd verhaal, maar we hebben keurig een nieuw mastje van ze gekregen. Later werden we aangesproken door mensen die onze boot herkenden van de Small Ships Race en onze video’s op Youtube, heel leuk. ’s Avonds trok de wind verder aan en kwamen er zware buien over. Toch wel lekker knus in een droog en schommelend bootje. Plan was om de volgende dag via het Malzwin en het Visjagersgaatje naar Den Oever te zeilen.

Na weer een goed ontbijt koers gezet naar Den Oever. De wind was inmiddels aangetrokken tot bf6 waardoor we besloten om het kleinste voorzeil op te zetten en een 2e rif te leggen. In eerste instantie hadden we stroom tegen die toch wat sterker was dan we hadden gedacht. Opkruisen leek meer op afkruisen en toen maar besloten om de BBM bij te zetten. Tegen golven en stroming zijn we naar het diepere deel van de Bollen gevaren en daar bakboord afgeslagen richting het Malzwin. Dat was een heftig stukje waar we veel (lekker warm) water over ons heen hebben gekregen. Wat een rust toen we daarna met ruime wind en stroom mee koers konden zetten naar Den Oever. Schutten in de Stevin sluizen ging snel en toen koers gezet naar Enkhuizen. Niet al te dicht onder de kust omdat we zin hadden in een lekkere stevige wind. Met halve wind en de kleine zeilen liep TinTin goed gebalanceerd door de golven waarbij de snelheid ook weer lekker opliep. Rond 17:00 aangelegd in de Compagniehaven en na een frisse douche een leuk restaurant opgezocht in de oude stad.

De volgende dag hebben we een rondje Markerwadden gedaan. Dat betekende dat we letterlijk rechtsom het gebied heen hebben gezeild. De wind was iets afgenomen tot bf5 en kwam nog steeds stabiel uit het Westen. Bij de wachtsteiger voor het Naviduct bij het Krabbersgat nog een boot geholpen die door de stevige wind dreigde weg te waaien. In de sluis een boot gewaarschuwd die angstig begon te hellen doordat de landvasten vast zaten terwijl het water zakte. We hadden besloten om iets meer zeil te zetten; middelste voorzeil en één rif in het grootzeil. Het eerste deel ging weer hard met een ruime koers, daarna halve wind en toen een paar uur hoog aan de wind hakken door de golven. Omdat de wind wat aan leek te trekken toch maar een 2e rif gezet. Ondanks het stampen konden we een redelijke snelheid van 4-5 knopen aanhouden. TinTin gaf geen krimp en de bemanning vond het ook heerlijk ruig. Volgens verwachting zakte de wind aan het begin van de avond in tot bf2. We zijn toen doorgevaren naar de kom vlak voor Durgerdam en hebben daar op het anker overnacht. Tijdens de mooie zonsondergang heeft Lisanne heerlijke pannenkoeken met kaas en spek gebakken, smaakte erg goed na een mooie zeildag!

Onze laatste dag alweer. De temperatuur was volgens verwachting inmiddels opgelopen en de zwakke wind gedraaid naar het Zuiden. Het blijft toch een leuke tocht door de Oranje sluizen en daarna over het IJ. Goed oppassen voor de beroepsvaart en de vele pontjes die het water kruisen. We moesten nu toch wel wat verder doorvaren tot Nauerna om daar weer via het pittoreske sluisje de Nauernase vaart op te gaan. Het is een warme tocht geworden, vol in de zon. Onderweg heerlijk knakworstjes met mayonaise en broodjes klaargemaakt. Hetzelfde stond op het menu in Lelystad na onze eerste Markermeertocht in 2014. Uiteindelijk om 17:00 aangelegd aan onze vertrouwde steiger in Akersloot. Het was weer een mooie tocht!