Motorsteun

De Honda buitenboordmotor is gemonteerd op een in hoogte verstelbare aluminium steun waarvan de plank aan vervanging toe was. Ik heb een nieuwe plank gemaakt van 2 lagen 22mm watervast verlijmd multiplex, op elkaar gelijmd met epoxylijm. Daarna een aantal lagen transparante bootlak.

.

Update juli 2017:

De schroef van de Honda BBM kwam te ver omhoog als ik op de punt van de boot zat om het anker te laten zakken. De Mercury heeft hier nog meer last van omdat de staart een paar cm korter is. Daarom was het nodig om de steun van de BBM lager te zetten. Op zich is dat geen probleem maar in de laagste stand kun je de BBM niet meer opklappen. Er moest dus iets verstelbaars gaan komen.

De steun achterop de Jouet bestaat uit twee aluminum rails die aan de spiegel gemonteerd zijn. Tussen de rails zit een beweegbare motorsteun die in hoogte instelbaar is. Oorspronkelijk zaten er twee boutjes aan de zijkant van elke rail die de steun een vaste positie gaf. Deze boutjes heb ik weggehaald zodat de steun nu vrij over de hele hoogte kan schuiven. In principe is de steun niet gemaakt om continue te schuiven. Aluminium schuift erg stroef over elkaar en er zijn geen wieltjes of andere geleidingen. Daarbij komt dat het schuiven onder een behoorlijke belasting toch soepel moet kunnen gaan. Daarvoor heb ik een 4-voudige vertraging gemaakt en de rails goed ingevet met kogellagervet. Resultaat is een motorsteun die redelijk soepel glijdt en eenvoudig op hoogte is in te stellen.

Oplossing is nog niet definitief maar werkt voorlopig erg goed. De BBM blijft nu ruim onder water als ik op de punt zit en in de hoogste stand is hij eenvoudig op te klappen.

Update 9 juli 2019

Verstellen van de hoogte van de BBM met de bestaande motorstoel was niet optimaal. De aluminium rails zijn niet bedoeld om continue te verschuiven. Inmiddels een aluminium verstelbare motorsteun gemonteerd (Allpa, max 35 kg) die veel beter voldoet. Nadeel is wel dat het BBM-slot over de knevels het verstellen deels blokkeert. Daarom heb ik dit slot vervangen door een stevig kettingsslot van Axa. Ander nadeel is dat je de BBM niet meer volledig horizontaal omhoog kunt klappen tijdens het zeilen. Het handvat van de BBM loopt daarbij klem tegen de vertikale verstelhendel. Dit heb ik opgelost door een 15 mm dik hardhouten latje tussen de BBM en de bovenrand van de kunststof plaat te monteren. Hierdoor komt de BBM iets hoger waardoor het handvat meer ruimte heeft.

Evaluatie najaar 2019

In de praktijk bleek montage van de steun rechtstreeks op de spiegel niet stevig genoeg en werd het polyester aan de onderkant van de steun ingedrukt. Ook wiebelde de BBM nogal omdat de steun niet haaks aansloot op de spiegel. Daarnaast bleek dat de uiterste posties niet nodig zijn. In de laagste positie kwam de BBM bijna deels onder water bij harde wind en was hij nauwelijks omhoog te tillen door de druk van het langsstromende water. Er waren dus wat aanpassingen nodig die ik in de winterseizoen heb uitgevoerd.

Update 13 april 2020

In de oorspronkelijke situatie was de motorstoel gemonteerd in de gleuven van 2 aluminium rails. In deze gleuven heb ik vanaf de onderkant een multiplex plankje geschoven met een dikte van 12 mm. In dit plankje zijn 4 bouten met verzonken kop gemonteerd zodat er 4 draadeinden uitsteken waarop de verstelbare steun bevestigd kan worden. Deze constructie is veel steviger en maakt gebruikt van de bestaande rails zodat er geen extra gaten in de spiegel nodig zijn. Met een aantal boutjes heb ik eindstopjes gemaakt zodat de steun niet meer in de bovenste en onderste positie kan komen. Met deze boutjes kun je ook de zijdelingse speling wat instellen zodat het wiebelen vermindert.

Het asje bovenop de verstelhendel zat los en is helaas in het water gevallen. Ik heb een nieuwe gemaakt van 12 mm RVS draadeinden, 2 ringen en 2 verlengmoeren. Het multiplex plankje heb ik aan de onderkant geborgd door een 6 mm draadeind die vastgemaakt is aan beide rails.

previous arrow
next arrow
Slider