Mercury Sailpower 5 pk

In juni 2017 hebben we de Honda BF75 vervangen door een Mercury Sailpower 5 pk. Belangrijkste reden was het hoge gewicht van de Honda aan de spiegel. De BF75 weegt 36kg in vergelijking tot 27kg voor de Mercury.

Voorkeur ging wel duidelijk uit naar een buitenboordmotor met een werkschroef. De Mercury BBM is speciaal ontworpen voor aandrijving van een waterverplaatser zoals een zeiljacht en beschikt over een werkschroef en een oplaadspoel. Uitlaatgassen lopen door de schroefas en draaien om bij het achteruitvaren. Eerste ervaringen op het meer zijn erg goed. De BBM draait rustig en heeft (ruim) voldoende vermogen, vooral ook bij het achteruitvaren.

Motorsteun

De schroef van de Honda BBM kwam te ver omhoog als ik op de punt van de boot zat om het anker te laten zakken. De Mercury heeft hier nog meer last van omdat de staart een paar cm korter is. Daarom was het nodig om de steun van de BBM lager te zetten. Op zich is dat geen probleem maar in de laagste stand kun je de BBM niet meer opklappen. Er moest dus iets verstelbaars gaan komen.

De steun achterop de Jouet bestaat uit twee aluminum rails die aan de spiegel gemonteerd zijn. Tussen de rails zit een beweegbare motorsteun die in hoogte instelbaar is. Oorspronkelijk zaten er twee boutjes aan de zijkant van elke rail die de steun een vaste positie gaf. Deze boutjes heb ik weggehaald zodat de steun nu vrij over de hele hoogte kan schuiven. In principe is de steun niet gemaakt om continue te schuiven. Aluminium schuift erg stroef over elkaar en er zijn geen wieltjes of andere geleidingen. Daarbij komt dat het schuiven onder een behoorlijke belasting toch soepel moet kunnen gaan. Daarvoor heb ik een 4-voudige vertraging gemaakt en de rails goed ingevet met kogellagervet. Resultaat is een motorsteun die redelijk soepel glijdt en eenvoudig op hoogte is in te stellen.

Oplossing is nog niet definitief maar werkt voorlopig erg goed. De BBM blijft nu ruim onder water als ik op de punt zit en in de hoogste stand is hij eenvoudig op te klappen.

 
Update 8 mei 2018:

Sinds het voorjaar van 2018 ben ik in het bezit van het servicemanual van deze BBM. Mocht je geinteresseerd zijn in een deel van het manual stuur me dan even een berichtje via de contactpagina.

FourStroke-5-PK-Sailpower
Mercury manual 5 pk
mercury_buitenboordmotoren_brochure
Mercury F4-5-6 partslist

Update 9 juli 2019:

Verstellen van de hoogte van de BBM met de bestaande motorstoel was niet optimaal. De aluminium rails zijn niet bedoeld om continue te verschuiven. Inmiddels een aluminium verstelbare motorsteun gemonteerd (Allpa, max 35 kg) die veel beter voldoet. Nadeel is wel dat het BBM-slot over de knevels het verstellen deels blokkeert. Daarom heb ik dit slot vervangen door een stevig kettingsslot van Axa. Ander nadeel is dat je de BBM niet meer volledig horizontaal omhoog kunt klappen tijdens het zeilen. Het handvat van de BBM loopt daarbij klem tegen de vertikale verstelhendel. Dit heb ik opgelost door de BBM iets hoger te monteren. Hiervoor heb ik een 15 mm dik hardhouten latje tussen de BBM en de bovenrand van de kunststof plaat gemonteerd.

 
Algemeen:

Onderstaand een interessante vergelijkende test van 6 pk buitenboordmotoren. Vaak zijn de 4-5-6 motoren identiek met uitzondering van de sproeier(s) in de carburateur.

ANWB test 6pk 2016