IJsselmeer 2014

Juni 2014 hebben we onze 2e grote tocht gemaakt. Nadat we in 2013 het Markermeer op zijn geweest staat nu ook het IJsselmeer op het programma.

Eerst het bekende deel via de Zaan en het Noordzee kanaal richting de Oranjesluizen in Amsterdam. Plan was om na Amsterdam richting Enkhuizen te gaan maar de wind kwam uit het Noordwesten en na een paar keer kruisen hebben we toch maar besloten om in één rak door te varen naar Lelystad. Dat was op zich best heftig met windkracht 5 en behoorlijke golven. We wisten wat we konden verwachten dus alvast een rif gezet voor de sluizen.

Lekker verwaaid zijn we aan het einde van de middag aangekomen in Lelystad haven en daar aangelegd aan de passantensteiger. We hadden stevige trek gekregen en een paar broodjes met knakworsten gingen er goed in. De wind bleef ook ´s nachts behoorlijk doorstaan en ondanks het gehuil en de fluitende lijnen hebben we lekker geslapen.

De volgende dag langs de Batavia richting de Houtribsluizen. Mooi gezicht om zo vlak langs dat machtige schip te varen. De wind was intussen wat geruimd naar Noord en we hebben eerst koers gezet langs de dijk richting Enkhuizen. Halverwege de dijk even wezen uitrusten in de Trintelhaven. Plan was om een hapje te gaan eten in het restaurant maar dat was helaas dicht. Het was erg rustig en de eigenaar had ons al van ver zien aankomen en heeft speciaal voor ons toch een heerlijke maaltijd klaargemaakt ! Het was onze bedoeling om daarna richting Stavoren te gaan maar door de stevige wind bleek dat niet meer haalbaar. Al kruisend zijn we ´s avonds aangekomen in jachthaven Friese hoek in Lemmer. Laatste stuk was erg mooi tegen een ondergaande zon.

’s Ochtends nog even Lemmer in geweest en wat inkopen gedaan. Leuke plaats met een gezellige haven. Na een goed ontbijt richting Medemblik. Het eerste stuk een poos opgevaren met een aantal grote zeilschepen van de bruine vloot. Toen voor het eerst het nummer Budapest van George Ezra geluisterd en heerlijk meegebulderd in de harde wind. Sindsdien zijn we nogal verknocht aan dat nummer tijdens het zeilen. We hebben dit nummer later gebruikt als achtergrond bij een video van de Small Ships Race in 2017.

In de buurt van Medemblik zijn we om natuurgebied de Kreupel heengegaan richting Enkhuizen en daar aangelegd in de Compagniehaven. Wat toch wel opvalt zijn al die grote boten in de haven. Steekt toch wel erg af bij onze kleine maar dappere 20 footer. Na een lekkere douche de stad in geweest en een goed restaurant uitgezocht.

De volgende dag weer vroeg uit de veren en via de Krabbersgat sluizen naar het Zuiden afgezakt. In de buurt van Amsterdam begon het helaas wat te miezeren. Nog even een bezoekje gedaan aan zendschip Veronica. Lisanne had net op school meegespeeld in een theaterstuk over dit roemruchte schip.

• DCIM100SPORT

Op de Zaan trok de lucht gelukkig weer open en het laatste stuk konden we weer genieten van een lekker zonnetje. Aan het einde van de middag hebben we TinTin weer aangelegd in haar thuishaven. Was weer een mooie tocht !